Archive

Monthly Archives: november 2020

Röra på sig genom jobbet är en förmån

Många av oss arbetar hemifrån nu och kommer kanske inte ut så naturligt som vi gjorde förr. Den sedvanliga cykel- eller gåturen till jobbet har ersatts med att gå från sovrummet till vardagsrummet där arbetsdatorn står. Då är det bra att många arbeten erbjuder friskvårdsbidrag som förmån. Det ger många av oss chansen att träna och att arbetsgivaren betalar. Listan är lång på vad som kan göras och den utvidgas hela tiden, från att kunna spela badminton till att löpa maratonlopp. Det är värt att kolla upp om ditt arbete erbjuder detta.

Även om det positiva är större än det negativa så finns det risker med att idrotta. Vi har alla läst artiklar om hur träning hjälper kroppen. De flesta tidningar som till exempel aftonbladet har en hälsospalt där de goda effekterna gås igenom. Om du inte rör på dig regelbundet eller har varit stillasittande länge och har kommit igång nu under den senaste tiden så är risken stor att kroppen överbelastas eller belastas fel med en skada som följd. En skada kan förstöra hela känslan av att ha ”kommit igång” men hjälp finns att få. Många är specialiserade på just idrottsskador och https://idrottsskadespecialisterna.se kan hjälpa dig för att du ska få ett så bra upplägg som möjligt på just din rehab.

Bland de vanligaste personer att få skador, är de som tidigare har varit aktiva för att sedan vara stillasittande några år och först efter ett tag försöka komma igång igen. Då minns huvudet hur kroppen brukade fungera men det gör den sällan längre, med en överbelastning eller felbelastning som följd. Det skojas ofta om medelålders män som sliter av hälsenan under innebandyn med arbetet för att de tror att de är 20 år igen. Eller det inom löpvärlden etablerade begreppet ”gubbvad” som är ett begrepp för många olika problem i vaden.

Detta ska inte stoppa någon från att röra på sig. De positiva hälsoeffekterna överväger nästan alltid och det är aldrig för sent att börja. Det är värt att kolla upp din försäkring innan du börjar idrotta och om försäkringen täcker skador i samband med idrott. I annat fall finns det speciella idrottsförsäkringar som går att teckna till väldigt förmånliga priser. Det är inte roligt att träna och idrotta och samtidigt tänka på konsekvenserna av vad som skulle hända vid en eventuell skada. Då är det bättre att vara säkrad och kunna fokusera på träningen full ut.

om olyckan ändå skulle vara framme så finns det hjälp att få med rehabträning. Många är specialiserade på just träningsskador och hjälp finns att få när det behövs. Om en skada uppstår är det viktigt att inte tro att du kan läka ut den själv alla gånger utan det kan vara viktigt att ganska tidigt kontakta en specialist för att få rådgivning eller tips för din rehab, så att du så snart som möjligt kan komma tillbaka och gymma, spela innebandy, löpa, spela tennis eller vad du än väljer att göra som friskvård.